Bruce Straley, co-regisseur van The Last of Us, klaagt dat hij niet wordt gecrediteerd in de HBO-serie Max, en roept op tot vakbondsvorming in de industrie.

Bruce Straley, co-regisseur van The Last of Us, klaagt dat hij niet wordt gecrediteerd in de HBO-serie Max, en roept op tot vakbondsvorming in de industrie.

De Last of Us serie blijkt een ongekend succes op HBO Max. Het is niet alleen de tweede grootste hit van het platform (na Dragon House), maar ook een van de beste verfilmingen van een videogame naar het scherm.

Maar het is niet allemaal goed nieuws. De credits voor de serie vermelden een handvol Naughty Dog en Sony namen die betrokken zijn bij het project… maar… is er één grote afwezigheid.

Dit is Bruce Straley, medebedenker van… The Last of Us (en zijn DLC Left Behind), regisseur van Uncharted 2 en studioveteraan, die niet wordt gecrediteerd in de HBO Max-serie.

Straley verliet Naughty Dog in 2017.na het tekenen van Uncharted 4: A Thief’s Denouement, maar het is bekend dat zijn relatie met Sony en Naughty Dog verre van ideaal is… verre van.

Via een artikel in de Los Angeles Times, Bruce Straley heeft deze situatie aan de kaak gesteld en roept ook op tot vakbondsvorming in de videogame-industrie. om te voorkomen dat een soortgelijk geval zich herhaalt.

Waarom wordt Straley niet gecrediteerd in The Last of Us?

Bruce Straley was jarenlang één van Naughty Dog’s grootste namen. Na een lange carrière besloot de studioveteraan in 2017 zijn eigen weg te gaan.

In feite, Straley richtte de Wildflower Interactive studio op, en werkt momenteel aan zijn eerste solo videospel.

De ervaren ontwikkelaar van Naughty Dog (die ook de medebedenker is van de eerste The Last of Us op PS3) heeft in de Los Angeles Times gemeld dat Hij wordt NIET gecrediteerd in de HBO-serie Max.die op 15 januari in première ging.

Noch Naughty Dog, HBO of Sony hebben commentaar gegeven op de zaak. Straley roept op tot de syndicatie van het videospel, met het argument dat dit de enige manier is om te voorkomen dat dergelijke situaties zich opnieuw voordoen.

Het is een argument voor vakbondsvorming dat iemand die deel uitmaakte van de gezamenlijke schepping van die wereld en die personages geen krediet of een cent krijgt voor het werk dat hij erin heeft gestoken.”.

Straley vindt dat vakbondsvorming noodzakelijk is, omdat veel ontwikkelaars uren werk (en hun vrije tijd) besteden aan het tot leven brengen van een videogame, en het zeer oneerlijk is dat zij daarvoor niet worden beloond.

Het Los Angeles Times artikel zelf beschrijft de relatie tussen Bruce Straley en zijn voormalige studio Naughty Dog als ”gespannen”.dus daar gaat dit misschien heen.

Misschien hebben we vakbonden nodig in de video game industrie om de makers te beschermen.”.

The Last of Us ligt op ieders lippen. U kunt zien de HBO serie Max sinds 15 januari (tot nu toe alleen de eerste aflevering), en bekijk de 7 grote verschillen met de videogame in dit verslag. Moet je de serie kijken als je The Last of Us niet hebt gespeeld?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *