Wie is Hideo Kojima: Metal Gear, Konami, Kojima Productions en aankomende games

Wie is Hideo Kojima: Metal Gear, Konami, Kojima Productions en aankomende games

Geliefd door sommigen en gehaat door anderen. Hideo Kojima is een van de grote audiovisuele scheppers van de vorige eeuw en van nu en een unieke ontwikkelaar in de manier waarop hij is. De Japanners hebben talloze videospelletjes die nu door veel fans worden herinnerd.

Gezien zijn lange carrière en de grote erfenis die hij heeft achtergelaten en nog steeds produceert, willen we vandaag een overzicht geven van zijn carrière, zijn toekomstige projecten, zijn komen en gaan en vooral zijn belangrijkste en meest opmerkelijke spellen.

In dit verslag vindt u alles wat u moet weten over Hideo KojimaJapanse ontwikkelaar die Metal Gear, Death Stranding en nog veel meer onvergetelijke werken in en buiten de gamewereld heeft vormgegeven. Konami.

Hideo Kojima: biografie, carrière, rariteiten en al zijn spellen:

Wie is Hideo Kojima en hoe oud is hij?

Hideo Kojima is een van de beroemdste regisseurs, producenten en scenarioschrijvers in de wereld van videospellen. voor decennia. Kojima is het best bekend voor het tot leven brengen van de Metal Gear-serie en heeft naam gemaakt door een aantal videogames in een baanbrekende stijl vorm te geven.

Hideo Kojima stond altijd dicht bij de cinema, had een zeer bijzondere visie op de wereld van videogames en implementeerde in veel van zijn werken revolutionaire ideeën voor zijn tijd. Onbetwist genie of overschatte figuur? Weinigen zijn erin geslaagd zoveel buzz te genereren als hij in de industrie.

Maar laten we bij het begin beginnen. Hideo Kojima werd geboren op 24 augustus 1963 (59 jaar oud) in Setagaya, Tokio.. Op jonge leeftijd was het voor hem al duidelijk dat hij filmregisseur wilde worden en hij begon met het maken van amateur “films”.

Met behulp van de Super 8 van een vriend begon Kojima een eigen smaak voor filmen te ontwikkelen terwijl hij van plaats naar plaats trok (Osaka en Kawanishi). Hij moest ook de dood van zijn vader op 13-jarige leeftijd verwerken.

Ondanks zijn studie economie aan de universiteit vergat Kojima nooit de zevende kunst en bleef hij fictie schrijven en zijn smaak voor audiovisuele werken ontwikkelen.

Echter, in 1986 leidden zijn stappen hem naar Konami, een video game ontwikkelaar en uitgever. De waarheid is dat hij bij het bedrijf solliciteerde omdat het het enige bedrijf was dat op de Japanse beurs genoteerd stond.

Kojima werkte in de MSX-divisie en ondanks zijn enigszins frustrerende begin waarin hij veel meer beperkingen zag door de complexiteit van zijn systeem in vergelijking met de mogelijkheden van Nintendo’s machines, slaagde de jonge Hideo erin deel uit te maken van Penguin Adventure, zijn eerste videospel.

Kort daarna kreeg Kojima de bevoegdheid om zijn eerste grote werk te regisseren, Lost Warld, een spel dat uiteindelijk werd geschrapt vanwege de complexiteit.. De ontwikkeling ervan voor MSX moest worden geschrapt. Hoewel het een impact had die de geschiedenis van videogames voor altijd zou veranderen.

Kojima, Konami en het Metal Gear-fenomeen…

Pas in 1987 begon alles zijn vruchten af te werpen. Metal Gear zou Hideo Kojima’s carrière markeren.. De ontwikkeling van dit spel was een hele uitdaging, maar de Japanse maker liet zich inspireren door films als The Great Escape om het verhaal van infiltratie en ontsnapping in deze titel tot leven te brengen.

Met Metal Gear, uitgebracht op MSX2 en later geport naar de NES, maakten we kennis met Solid Snake voor de eerste keer. Dit is het begin van Hideo Kojima’s succes, hoewel het zeker niet als het hoogtepunt van zijn carrière wordt beschouwd.

In de schoot van Konami, wilde de ontwerper en regisseur ook werken in de wereld van de grafische avonturen, en bedacht de Snatcher saga, een werk dat duidelijk geïnspireerd is door de cyberpunk beweging die aanvoerder was van Blade Runner en dat deed Kojima opvallen in het verhaal.

Aan het begin van de jaren negentig vestigde Kojima zich als een groot ontwikkelaar door Metal Gear 2 en Policenauts te lanceren. Verkoopsucces voor de eerste en kritisch succes voor de tweede, de werken van de Japanse ontwikkelaar toonden reeds zijn potentieel. Er ontbrak alleen nog een laatste stap om hem op de top van de golf te brengen.

Dat moment kwam in 1994 met de opkomst van 3D. Dit was het begin van de ontwikkeling van Metal Gear Solid, het grote werk van Hideo Kojima en de videogame die het concept van verhaal en gameplay voor altijd zou veranderen. Uitgebracht in 1998 op de Sony PlayStation, was het het spel dat Kojima naar roem katapulteerde.

De stealth en actie van de saga Metal Gear Solid zou zich nog jaren blijven ontwikkelen terwijl Kojima’s roem onmetelijk groeide. Maar het was niet alleen de briljante gameplay die miljoenen gamers over de streep trok, maar ook de boodschap die elk deel van de serie ons naliet.

In spellen als Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty en Metal Gear 3: Snake Eater doken complexe concepten op als patriottisme, het post-truth tijdperk en een aantal op de tijd vooruitlopende bewegingen. PlayStation 2.

Kojima’s bijzondere visie op de Koude Oorlog bepaalde Konami. als bedrijf en maakte de serie tot een massafenomeen dat nog meer spin-offs buiten de hoofdverhaallijnen kende, zoals Metal Gear Rising van Platinum Games.

Door het onstuitbare succes van de saga werd Kojima in 2011 gepromoveerd tot executive vice president en corporate director van Konami Digital Entertainment. Echter, de triomf zou snel beginnen te vertroebelen en dit zou van onenigheid naar scheiding gaan.

Waarom heeft Konami Kojima ontslagen?

De markt voor videospelletjes begon rond die tijd te veranderen. De periode van 2011 tot 2015 was voor veel bedrijven een groot keerpunt. Mobiele spelletjes werden erg verleidelijk voor de grote ontwikkelaars.

Konami zag daar een kans. Lage productiekosten en hoge winsten door microtransacties deden het bedrijf de monetaire kracht van deze bloeiende markt inzien, wat een grote mentaliteitsverandering betekende.

Metal Gear Solid was winstgevend, net als saga’s als Castlevania, Silent Hill of PES (dat terrein verloor aan FIFA), maar interessanter waren de voordelen van deze nieuwe trend.

Ondertussen, Kojima was bezig met de ontwikkeling van de Fox Engine.een dure engine om de meest ambitieuze MGS tot nu toe te realiseren.

Het leek erop dat de wegen van het bedrijf en de Japanse ontwikkelaar in verschillende richtingen begonnen te divergeren. Dit werd gevolgd door de release van Ground Zeroes in 2014 los van The Phantom Pain, als een prequel die geruchten over breuken tussen regisseur en ontwikkelaar ontketende.

Tussen de twee wedstrijden Hideo Kojima nam de leiding over Silent Hill met een nieuw deel. die een andere grote franchise van Konami nieuw leven zou inblazen. Er begon echter wrijving te ontstaan nadat het bedrijf Kojima’s naam had verwijderd uit de reclame voor Metal Gear Solid en zijn vertrek als vice-president.

De Kojima Productios studio binnen Konami werd hernoemd en Silent Hills werd uiteindelijk geannuleerd en de P.T. demo werd van PlayStation verwijderd.. De escalatie van kritiek op Konami vanuit de fans nam toe, maar in 2015 werd de situatie eindelijk duidelijk. Hideo Kojima verliet Konami.

Interessant genoeg ging onlangs het gerucht dat Konami Kojima had ontslagen voor het gebruik van het Metal Gear Solid V budget in P.T., iets wat later werd ontkend. De echte reden voor het ontslag? Jaren later is de zaak nog steeds niet 100% duidelijk.

Wat natuurlijk duidelijk is, is dat trokken beide kanten aan een touw in tegengestelde richting.en er kon maar één uitkomst zijn. De waarheid is dat in de loop der jaren de scherpe kantjes eraf zijn gehaald en dat elk van de betrokken partijen zijn eigen weg is gegaan.

Konami maakt een sterke comeback in 2023 na een periode van verdwijning. Silent Hill keert terug met verschillende projecten en een nieuwe ontwikkelingsstrategie, en Kojima… is ook niet bepaald gestopt.

Een nieuwe fase: Kojima Productions

Na onenigheid en zijn vertrek bij Konami deed Kojima eind 2015 een belangrijke aankondiging. De sluiting van Kojima Productions was tijdelijk en zou de studio nu een onafhankelijk bedrijf worden. dicht bij Sony Computer Entertainment.

Hun eerste wedstrijd zou PS4 exclusief (Death Stranding), een titel die in 2019 op console zou arriveren tot een immense hoeveelheid zeer verdeelde meningen, niet verrassend. Het zou later ook worden uitgebracht op PC en op PS5 met een nieuwe versie genaamd Director’s Cut.

Death Stranding is Hideo Kojima’s meest persoonlijke spel geweest.een werkelijk intiem werk met een aanpak die velen heeft overtuigd en vele anderen ontstemd. De post-apocalyptische open wereld van deze titel stelt ons voor enkele zeer bijzondere mechanieken.

Als Sam Porter (Norman Reedus) is het onze missie om boodschappen te doen in een Verenigde Staten die niet meer is wat het geweest is. De sociale functies van het spel en de boodschap die het overbrengt zijn enkele van de assen waarop dit specifieke voorstel is gebaseerd.

Sinds de lancering, Kojima Productions heeft zijn middelen ingezet voor het spel en blijft komende titels ontwikkelen. waar we het later over zullen hebben.

Welke spellen heeft Hideo Kojima gemaakt?

Hideo Kojima is betrokken geweest bij een enorm aantal videogames.hoewel zijn werk kan worden onderverdeeld in verschillende periodes, sagen en duidelijke projecten. Gedurende zijn hele leven binnen het medium is hij… regisseur, scenarioschrijver, producent en heeft bijrollen gespeeld in andere werken.

Natuurlijk, zoals we hebben vermeld, bevinden zijn belangrijkste werken zich binnen de Metal Gear sagaserie, maar ook spellen als Death Stranding, Snatcher, Policenauts en een heleboel andere projecten.

Hier laten we je de lijst van wedstrijden waaraan hij heeft deelgenomen en wat zijn rol was in elk van hen in chronologische volgorde. Mis je er een om te proberen? Laat die “A Hideo Kojima Games” eens zien:

  • Pinguïn Avontuur – 1986 – Assistent-directeur
  • Metal Gear – 1987 – Regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Snatcher – 1988 – Regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Metal Gear 2: Solid Snake – 1990 – Regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • SD Snatcher – 1990 – Scenarioschrijver
  • Policenauts – 1994 – Regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper
  • Tokimeki Memorial Drama Series Vol. 1 – 1997 – Producent
  • Tokimeki Memorial Drama Series Vol. 2 – 1998 – Producent
  • Metal Gear Solid – 1998 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Metal Gear: Ghost Babel – 2000- Producent
  • Zone van de Enders – 2001 – Producent
  • Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty – 2001 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Boktai: De zon is in je hand – 2003 – Producent
  • Zone of the Enders: The 2nd Runner – 2003 – Producent
  • Metal Gear Solid: The Twin Snakes – 2004 – Producent, schrijver en hoofdontwerper
  • Boktai 2: Zonnejongen Django – 2004 – Producent
  • Metal Gear Solid 3: Snake Eater – 2004 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Metal Gear Acid – 2004 – Producent
  • Shin Bokura no Taiyō: Gyakushū no Sabata – 2005 – Producent
  • Metal Gear Acid 2 – 2005 – Producent
  • Maanridders – 2006 – Producent
  • Metal Gear Solid: Portable Ops – 2006 – Producent
  • Super Smash Bros. Brawl – 2008 – Ontwerper van Shadow Moses map en Snake moves
  • Metal Gear Solid Mobiel – 2008 – Producent
  • Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots – 2008 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Metal Gear Online – 2008 – Producent, regisseur, scenarist en hoofdontwerper.
  • Metal Gear Solid Touch – 2009 – Producent
  • Metal Gear Arcade – 2010 – Producent
  • Metal Gear Solid: Peace Walker – 2010 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Castlevania: Lords of Shadow – 2010 – Producent
  • Metal Gear Rising: Revengeance – 2013 – Producent
  • Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – 2014 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • P.T. – 2014 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Silent Hills (geannuleerd) – 2015 – Regisseur
  • Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – 2015 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.
  • Death Stranding – 2019 – Producent, regisseur, scenarioschrijver en hoofdontwerper.

Kojima’s komende spellen en nieuwe projecten

Voorlopig, Hideo Kojima is betrokken bij ten minste twee belangrijke ontwikkelingen. Na een paar jaar waarin de Japanse maker heeft gezwegen over zijn nieuwe werken, hebben we eindelijk nieuwe details kunnen vernemen over zijn volgende videogames.

Laten we beginnen met degene waar we het meest van weten, Death Stranding 2. Dit vervolg is momenteel in ontwikkeling voor PS5maar we weten niet welke release window Kojima in gedachten heeft. Velen zeggen dat dit vervolg in 2023 nogal ingewikkeld lijkt.

Maar andere details zijn misschien onthuld. Zoals altijd heeft de onderscheidende ontwikkelaar geschoten op mysterie en ambitie bij het definiëren van dit nieuwe deel. Zo definieerde Hideo Kojima Death Stranding 2:

Het is een vervolg, dus het is de tweede keer dat ik met Norman werk en de technologie is de laatste drie jaar sterk verbeterd. Dingen die voorheen onmogelijk waren, zijn nu mogelijk. Dus we hebben onszelf uitgedaagd. Het is geen normaal vervolg in die zin.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij zijn werk al in een aureool van enigma begint te hullen. De ontwerper heeft zelf toegegeven dat hij het script van het spel moest herschrijven vanwege de pandemie.

A Sam Porter Bridges (Norman Reedus) en Fragile (Léa Seydoux) worden voor dit vervolg vergezeld door enkele zeer vooraanstaande nieuwe gezichten in de acteerwereld, zoals Elle Fanning en Shioli Kutsuna.

Helaas zijn er tot nu toe niet veel meer details bekend over dit spel, dat opnieuw gebruik zal maken van Decima, de grafische engine van Guerrilla Games.Waar kijk je het meest naar uit in dit vervolg?

En om het onderwerp volledig te veranderen, verraste Hideo Kojima zijn fans vorig jaar door zich te presenteren in Microsoft conferentie om te onthullen dat hij samenwerkt met het bedrijf. om een nieuwe ervaring te ontwikkelen die geweldig belooft te worden.

Het project waar we met Microsoft aan werken is er een waar ik al vijf of zes jaar aan denk, erkende hij, zei. Het project vereiste een infrastructuur die nooit eerder nodig was geweest, dus ik besprak het met veel verschillende grote bedrijven en gaf presentaties, maar ze leken te denken dat ik gek was.

Kojima weet zeker hoe hij verwachtingen moet wekken, hoewel informatie over dit spel helaas nog erg schaars is. Natuurlijk is dit project al in verband gebracht met Overdose, een vermeend horrorspel dat al eerder is uitgelekt.

Natuurlijk is al deze informatie onofficieel en kan niets dat in de lekken is onthuld worden bevestigd. Het enige wat duidelijk is, is dat Kojima’s spel met Microsoft gebruik zal maken van cloud-technologie. Nu kunnen we alleen maar wachten op verdere details.

Wat vind jij van Hideo Kojima, heb je genoten van zijn games gedurende zijn lange carrière, mag je hem, wat is je favoriete game en aan welke momenten denk je het meest nostalgisch terug?

Natuurlijk zijn weinig persoonlijkheden van videospellen zo bekend als Hideo Kojima. Nu heb je alle informatie die je nodig hebt om goed in de gaten te houden wat er nieuw is van deze charismatische Japanse ontwikkelaar. Je houdt van Castlevania, nietwaar?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *