Dead Space review, een remake zo goed dat het eng is

Dead Space review, een remake zo goed dat het eng is

Wij zijn de eersten om op onze hoede te zijn voor remakes, omdat ze vaak niets wezenlijks toevoegen. Als het een spel is als Dead Space, dat na 15 jaar nog steeds eng is, hadden we nog meer twijfels. Maar Electronic Arts heeft een Dead Space remake voor de PS5, Xbox Series X/S en PC is een schot in de roos. Laten we gaan met de beoordeling.

Het verhaal draait, net als het origineel, om. Isaac Clarkeeen ingenieur die naar de Ishimura ruimtestationdie dicht bij de mysterieuze planeet van Aegis IV. Wat een gemakkelijke inspectie leek, verandert in een nachtmerrie wanneer hij ontdekt dat alles is binnengevallen door necromorphsverschrikkelijke mutaties van mensen van onbekende oorsprong.

Wat heeft hen veranderd in dodelijke monsters? Waarom is het allemaal gebeurd rond Aegis IVEn kunnen we daaruit ontsnappen? En zo begint een actie-horror avontuur dat zo fris is als de eerste dag.

Dead Space gameplay en gameplay

De gameplay brengt over het algemeen niet veel nieuws. Je bestuurt Isaac in derde persoon terwijl je de ingewikkelde gangen van de Ishimuraeerst bewapend met een eenvoudige plasmasnijder en later met meer geavanceerde wapens.

In het begin, zullen we erg kwetsbaar zijn voor necromorphs.maar later, door de knooppunten die we vinden te investeren in speciale werkbanken, kunnen we onze gezondheid en de dodelijkheid van onze wapens verhogen.

Het is niet alleen een kwestie van schieten op wat we tegenkomen, want Isaac is ook uitgerust met een “gadget” dat in staat is. trekken de meeste objecten aanen ze laten zweven en voortbewegen. Hiermee kun je stokken als wapen gebruiken, sleutelobjecten op bepaalde plaatsen plaatsen en nog veel meer.

Terwijl dit “telekinese” kan onbeperkt gebruikt worden, onze andere vaardigheid, stasismoet waar mogelijk worden aangevuld. Het kan vijanden en voorwerpen sterk vertragen (deuren die dichtslaan, bijvoorbeeld) en helpt, in combinatie met de andere vaardigheden, de vele puzzels in het spel te overwinnen: schakelaars omzetten, specifieke voorwerpen activeren, enzovoort.

Dit zat allemaal al in het oorspronkelijke spel, maar het is waar dat de wapens zijn een beetje veranderd. Nu is de intensiteit van het vuren hoger en moeten we een beetje strategischer zijn om de vijand in stukken te hakken. stap voor stap, wat een hartstochtelijke spanning toevoegt. Nee, alleen hun hoofden afhakken is niet genoeg…

Maar de belangrijkste verandering in de gameplay zit in de zero gravity zones. In het oorspronkelijke spel konden we alleen automatisch van het ene punt naar het andere springen, maar hier kunnen we ons vrij bewegen in deze zones, wat ons een wreed gevoel van gewichtloosheid. Niet alleen dat, maar de dynamiek leidt ook tot nieuwe puzzels die in feite enkele van de beste zijn in dit nieuwe deel – circuits ondersteboven oplossen!

Andere kleine veranderingen zitten in de interface van het spel zelf, die zoals je je misschien herinnert midden in het spel voor Isaac “uitloopt”, alsof hij in plaats van wij het spel bestuurt. Dit alles blijft hetzelfde bij het selecteren van voorwerpen of het wisselen van wapens, maar gaat de kaart van 3D (wat een beetje verwarrend was) naar een 2D kaart. veel duidelijker.

En we mogen de andere grote verandering niet vergeten! Nu spreekt Isaac. Maak je geen zorgen, hij is geen flapuit geworden, hij praat alleen als het zijn beurt is en meestal horen we alleen zijn wanhopige gehijg en geschreeuw. Het is wel grappig om hem “Fuck, fuck!” te horen roepen als hij plotseling zonder munitie zit. De stemmen zijn prachtig nagesynchroniseerd in het Spaans.trouwens.

De interface is ongecompliceerd en eenvoudigeen groot kenmerk van het origineel, dat hier bijna onaangetast is. Als er iets niet kapot is… De grote bondgenoot is de “richtlijn” die we op elk moment kunnen activeren om ons te laten zien waar we naar het doel moeten gaan. Het is niet alleen handig om je te verplaatsen in een groot station. Het kan ook onze enige reddingslijn zijn als het allemaal donker is…

De beroemde tramsysteem is ook verfijnd en kan nu soepeler worden gebruikt. Hoofdstukken eindigen niet als we ze bereiken, maar als we aan bepaalde eisen voldoen. Ze af en toe gebruiken is belangrijk, vooral voor het voltooien van zijmissies.

Met al deze ingrediënten, Dead Space is opnieuw een avontuur dat bij aanvang echte terreur en kwetsbaarheid inboezemt.en dan geleidelijk steeds meer niveaus van actie als we “bevoegd” worden.

Hoe moeilijk is Dead Space?

Zoals bij de wedstrijd van 2008, hier… we hebben verschillende moeilijkheidsgraden en in de normale modus is het gemakkelijk, maar niet gemakkelijk. In feite is het waarschijnlijk dat zul je verschillende keren stervenvooral in sommige eindbazen waarvan de gevechten lang zijn (misschien te lang, vooral de eindbaas?) en waarbij we de truc moeten bedenken om ze af te maken terwijl we allerlei monsters ontwijken.

Het grootste deel van het spel mengt een over het algemeen strakke moeilijkheidsgraad voor actiemomenten met puzzels die normaal gesproken niet veel van je tijd in beslag nemen. Sommige daarvan stonden al in het origineel, terwijl andere al in het origineel stonden. andere zijn gereconstrueerd gebruik makend van de nieuwe zero-gravity dynamiek.

Van de tweede helft van de wedstrijd, de moeilijkheidsgraad van de vuurgevechten neemt behoorlijk toedus het is belangrijk dat u grondig onderzoekt om… zoek naar herlaad items, medikits of stasis herladingen.. Munitie is er niet in overvloed, hoewel we logischerwijs een paar schoten “mogen” missen.

Het is ook belangrijk om om de knooppunten die we tegenkomen verstandig te investerenDe knooppunten die we vinden worden wijselijk geïnvesteerd in de wapens die we echt willen gebruiken of in ons harnas. Van tijd tot tijd, vinden we winkels waar we betere bepantsering, munitie, medkits of wapenaanpassingen kunnen kopen.Doorzoek de gangen voor credits en waardevolle halfgeleiders!

Opgemerkt zij dat het spel nu de nadruk legt op zijmissies. We kunnen een van hen markeren, zodat een gidslijn ons laat zien hoe we er moeten komen. Deze missies zijn niet per se ingewikkeld en zijn meer gebaseerd op het zoeken naar objecten hier en daar. Om eerlijk te zijn, op een speelbaar niveau zijn ze een beetje flauw…hoewel ze ons helpen om dieper in de plot te gaan en om enkele zeer waardevolle voorwerpen te krijgen.

Over het geheel genomen heeft het spel dus een aangepaste moeilijkheidsgraadGeen zorgen, er zijn genoeg savestations en het spel gebruikt checkpoints voor belangrijke momenten!

Hoe lang is Dead Space?

Net als in 2008 hebben wij 12 hoofdstukken te verslaan, die ongeveer 11 of 12 uur duren.tenzij we veel tijd besteden aan de zijmissies.

Aan dit alles moet je het aantal keren dat je zult sterven toevoegen, maar, zoals we zeggen, er zijn veel spaarpuntenzodat je niet te veel tijd verliest met het herhalen van je stappen.

Als u meer tijd wilt investeren, zijn er in de Ishimura veel verborgen tekst- en spraakberichten.die je zal helpen begrijpen waarom zoveel mensen daar gek werden en waar deze hele crisis vandaan komt.

Prijs en beschikbare platforms

Zoals gewoonlijk is Dead Space geen goedkoop spel: kost 80 euroeen prijsklasse waaraan we helaas langzaam gewend raken.

Die prijs geldt voor zowel de PlayStation 5 als de Xbox X Series X/S (zowel fysieke als digitale edities), maar voor de PC-versie daalt de prijs naar 60 euro..

Er is ook een Deluxe editie die verschillende speciale outfits voor Isaac bevat (die moet je gebruiken uit het winkelkastje) en die ongeveer 90 euro kost. Deze kostuums bieden geen speciale vaardigheden, het zijn slechts cosmetische veranderingen.

Hij die (angst) behield

Op dit punt zullen velen van u zich afvragen of het de moeite waard was om een remake te maken van een spel dat zo goed was, of liever: is het de moeite waard om opnieuw 80 euro te betalen voor iets dat je al hebt gespeeld?

De waarheid is dat wij, die het originele spel relatief vers hebben, hebben een geweldige tijd gehad om weer met Isaac te spelen. en de ervaring wordt geleidelijk geladen met kleine veranderingen zodat, wanneer we ongeveer een derde van de weg door het spel zijn, we zitten hopeloos vast.

De sfeer, de kleine veranderingen in het verhaal en de nieuwe gameplayfuncties maken het ja, het is de moeite waard om het in zijn geheel opnieuw te spelen.. Dat deden we graag. Maar voor 80 euro? Dat hangt ervan af hoe goed je het hebt en hoeveel haast je hebt om het “nieuw” te spelen, natuurlijk.

In ieder geval is er nog een belangrijke verandering waar we nog niet op zijn ingegaan: de technische kant! Logisch, de modellen en texturen zijn nu veel gedetailleerder.maar er zijn ook meer atmosferische effecten, met gebieden gevuld met rook of stof die oorspronkelijk “doffer” waren.

Licht is belangrijker dan ooitHet licht is belangrijker dan ooit, met gangen waardoor sinistere bliksems flitsen tussen de ventilatoren, flikkeringen die ons een vreselijke ontmoeting doen voorzien… Dit alles beïnvloedt op dynamische wijze objecten en personages om tot een finish te komen die, gezien op het grote scherm, laat je geschokt achter….

Ook, aangezien het een nieuwe generatie spel is, bevat het optie om te spelen op resolutie of prestatiemodus (bij 60 beelden per seconde). Voor de volledigheid raden wij u aan in de resolutiemodus te spelen om alles zo gedetailleerd mogelijk te zien, want de actie blijft vloeiend de overgrote meerderheid van de tijd. We hebben het gespeeld op de PS5 en de ervaring is zeer solide.

We kunnen ook de filmkorrel (die nauwelijks merkbaar is, om eerlijk te zijn) of de bewegingsonscherpteevenals een groot aantal andere opties voor toegankelijkheidin overeenstemming met de tijd.

Ah, voor het geval je twijfels had: ja, het spel is zeer, zeer goremet overal bloed, versnijdingen, mensen die worden opgehangen… Het is erg, erg beestachtig… dus we zijn blij!

Maar bijna belangrijker dan de uiterst gedetailleerde graphics is de geluid in een spel als dit. Isaacs stem wordt vergezeld door de afschuwelijke kreten van de necromorfen, die je meer dan eens zullen doen schrikken, vergezeld van onheilspellend gefluister in de atmosfeer, het verre geluid van voetstappen… Als je niet in je broek poept in het begin van het spel, ben je onze held..

En het feit is dat de jongens van Motive Studios hebben een echt ingenieurswerk gedaan met behulp van de geluiden, schokken en sfeervolle muziek die je onvermijdelijk doet denken aan horrorklassiekers als Alien of Zero Atmosphere.

Het ideaal is om van het spel te kunnen genieten met een goed 5.1 of, nog beter, met een 3D koptelefoon. We kunnen u verzekeren dat het surround geluid een van de engste is die we ooit hebben meegemaakt. Alles is ontworpen om gespannen te zijn, van de abrupte telecommunicaties van onze bondgenoten tot de machines die om ons heen bewegen.

In het geval van de PlayStation 5, bovendien, het gebruik van de DualSense controller versterkt de ervaring.. De adaptieve triggers reageren verschillend op elk wapen en bieden weerstand vlak voor het afvuren van het energiekanon, ze trillen als een gek als we gaan machine-schieten…

We merken zelfs kleine trillingen als we op “organische” grond stappen. Of wanneer we ons verplaatsen in die liften die op het slechtste moment vastlopen. De afstandsbediening luidspreker geeft ons ook aanwijzingen bij de interactie met bepaalde objecten, wat de onderdompeling erg ten goede komt.

Over het geheel genomen, Dead Space is een gemoderniseerde ervaring waar dat nodig is, op een vergelijkbare manier als The Last of Us Part I. Het is nog steeds een must-have voor elke horrorfan, biedt een beter uitgesponnen ervaring dan het opmerkelijke The Callisto Protocol, en is uiteindelijk een genot om te spelen. Als je het al hebt meegemaakt, geef het dan een kans. Als je het nog nooit gespeeld hebtof, maak je klaar om te schreeuwen…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *