Recensie van Deliver Us Mars, een onderhoudend, “gezinsvriendelijk” avontuur op Mars om de Aarde te redden

Recensie van Deliver Us Mars, een onderhoudend, “gezinsvriendelijk” avontuur op Mars om de Aarde te redden

Deze week arriveert Deliver Us Mars op PS5, PS4, PC, Xbox Series X|S en Xbox One (Steam Deck werkt niet, in afwachting van een launch patch), het “vervolg” op Deliver Us The Moon dat begint met zeer vergelijkbare ideeën en gameplay.

Ontwikkeld door de onafhankelijke studio KeokeN Interactive en uitgegeven door Frontier Developments, in deze beoordeling van Deliver Us Mars voor PC gaan we je vertellen wat dit nieuwe ruimte-epos te bieden heeft, of er opmerkelijke verschillen zijn met het vorige spel, en of de algehele ervaring de moeite waard is.

In tegenstelling tot Deliver Us The Moon, waarvan de versies voor de nieuwe consoles geruime tijd na de oorspronkelijke release arriveerden, zijn ze deze keer allemaal beschikbaar vanaf 2 februari, de dag van de release.

Maar pas op, ondanks de ruimtesetting of zelfs de titel zelf (“deliver us Mars”) moet niemand een horror- of actiespel verwachten in de stijl van Dead Space Remake of The Callisto Protocol. Net als in het origineel draait bijna alles hier om verkenning en puzzels.

Dit zijn de punten die we in deze gaan behandelen. recensie van Deliver Us Mars:

De reis naar Mars, het verhaal en de personages in Deliver Us Mars.

Hoewel is het niet noodzakelijk om Deliver Us The Moon gespeeld te hebben om van dit vervolg te genieten.dat tot op zekere hoogte kan worden beschouwd als een “stand-alone” verhaal, maar kennis van het vorige spel helpt om bepaalde momenten en de dynamiek tussen de personages beter te begrijpen.

Het verhaal voert ons verder naar een niet al te verre toekomst, waarin we… worden de overlevingskansen op aarde steeds kleiner. als gevolg van een grote energiecrisis en de voortschrijdende verwoestijning van de planeet.

De plot neemt opnieuw als uitgangspunt de beproevingen van Isaac Johansson, de ingenieur die in het eerste spel een revolutionair energietransmissiesysteem creëerde en die deze keer vlucht en verdwijnt met belangrijke vorderingen die de redding van de mensheid zouden kunnen zijn, waarbij hij zelfs zijn familie achterlaat.

Zijn oudste dochter, Claire, was de hoofdpersoon van het eerste spel, hoewel zij in het tweede spel de hoofdpersoon was. wordt het vervolg overgenomen door haar jongste dochter, Kathy, een klein “monster” als het om technologie gaat.inclusief de behandeling van haar vaders uitvindingen.

Jaren na Isaacs verdwijning ontvangt de Aarde een bericht van hem, en een missie naar Mars wordt voorbereid om de vorderingen die hij meenam terug te halen en nieuwe hoop voor de Aarde te brengen. Onder de vier leden van de missie zijn natuurlijk de beide dochters van Isaac.

Over het verhaal zullen we niet veel zeggen, maar elk personage heeft zijn eigen motivaties en een visie op Isaac zelf, wat onder andere allerlei situaties en morele twisten zal opleveren.

Over het verhaal zullen we niet veel meer zeggen. Het verhaal van Deliver Us Mars is verdeeld in in totaal 9 herspeelbare hoofdstukken. Het grootste deel van het spel speelt zich af op de rode planeet, zowel in een baan om de aarde als op het oppervlak zelf, hetzij buiten in verlaten ravijnen of binnen in verschillende faciliteiten en bases.

Dit is hoe Deliver Us Mars eruit ziet als het gaat om het spelen van het spel

Deliver Us Mars is in de eerste plaats een avontuur, in de strikte zin van het woord.zoals zijn voorganger, waarmee het veel ideeën en ontwikkelingselementen deelt.

Hier verwacht je geen geweren, schieten of iets dergelijks. Het verkennen van de omgeving om de weg vooruit te vinden en verzamelobjecten te vinden die meer informatie geven over wat er is gebeurd, is een van de belangrijkste drijfveren van het spel. Maar niet de enige.

Een van de andere hoofdpijlers van Deliver Us Mars zijn de puzzels.. Of het nu is om een deur te openen, of om meer informatie te krijgen over wat er gebeurd is, puzzels zijn een constante gedurende het avontuur.

Sommige van hen zullen ons laten spelen met het door Isaac uitgevonden draadloze energiesysteem, met behulp van energie-“kanonnen” en andere apparaten zoals splitters of verzwakkers, waarmee we het naar knooppunten kunnen geleiden.

Anderen zullen ons uitnodigen om om onze robotassistent te gebruiken om een holografische boodschap te ontcijferen.door drie stukken in een bol te passen, die bewegen door onze robot te bewegen. De mindere zullen ons dwingen onze schaarse middelen te gebruiken om een uitweg te vinden uit de “file” waarin we ons kunnen bevinden en die ons verhindert vooruit te komen, spelend met het milieu.

Platformmomenten horen er ook bij.essentieel om door het interieur van een verwoeste faciliteit of op het steile Martiaanse oppervlak te komen, en zelfs om te klimmen, waarbij we onze ijsbijlen gebruiken om ons langs bepaalde muren te verplaatsen.

En dit is slechts een klein deel van wat het te bieden heeft: Deliver Us Mars streeft ernaar om elke paar minuten andere gameplaymechanismen aan te bieden, zodat de ervaring gevarieerd aanvoelt.. En dat lukt voor een groot deel.

Zo zijn er momenten die zich afspelen in de eerste persoon (duiken, de sequentie van het opstijgen van het ruimteschip…), in zero gravity, aan boord van een rover die over het oppervlak van de rode planeet rijdt…momenten die flirten met “stealth”…

Niet al deze mechanieken zijn even succesvol of leuk, of voelen zelfs als een beetje “filler”, zoals bij Rover rijden het geval is.

Er is niet veel te doen, behalve gas geven en draaien, het landschap is vrij beperkt en het is het perfecte excuus om wat te kletsen met de radio om de rit te verlevendigen… We speelden trouwens met een Xbox controller (die herkent voorlopig geen Dualsense).

Maar zelfs met dat, de ontwikkeling lijdt er niet onder, het is onderhoudend en de combinatie van alle aspecten met de interessante plot nodigt uit om door te gaan..

Lever ons het technische gedeelte en de graphics van Mars.

We komen bij wat misschien wel het moeilijkste punt van het spel is, en niet omdat het slecht is. We hebben het over een kleine studio, een spel met beperkte middelen… en dat is te zien. We moeten de patch na de lancering nog testen, er zijn dingen hier en daar die het wegnemen van een 10….

De eerste en meest voor de hand liggende zijn de karaktermodellen en vooral de gezichten. Er zijn momenten dat ze eruit zien alsof ze bij de PS2-generatie horen, onnadrukkelijk, met robotachtige gebaren, inerte ogen

Dit is vooral merkbaar in de videosequenties, want tijdens het spelen zien we alleen Kathy’s rug. Maar dat is niet het enige dat irriteert: is er af en toe wat geknal, “schokkerige” texturen… (ook erg punctueel), sommige animaties (bijv. springen) zijn niet erg verfijnd…

Het is een spel dat gelijke delen kalk en zand geeft, hoewel het tot zijn eer niet faalt als het gaat om het nabootsen van Mars. Als je Total Defiance hebt gezien, kun je een idee krijgen.

Het dorre oppervlak van de rode planeet is schitterend weergegeven.Het dorre oppervlak van de rode planeet is schitterend nagemaakt, evenals de verlaten installaties en zelfs de ijzige uithoeken van de planeet. Dit alles zorgt voor een geweldige ruimtesetting, films van het genre waardig.

Zoals we al hebben vermeld, is deze review van Deliver Us Mars uitgevoerd met onze gebruikelijke test-pc, die een RTX 4080 grafische kaart heeft, 32 GB RAM, een i7-processor van een paar jaar geleden… het is geen geavanceerde computer in sommige componenten, maar het is een meer dan solvabele configuratie.

Dat gezegd zijnde, hebben we Deliver Us Mars kunnen spelen op 4K met alle grafische opties op hun maximum.de beeldsnelheid instellen op 240 fps (het kan hoger). Het ondersteunt ook DLSS, en biedt de gebruikelijke modi die de prestaties en de grafische kwaliteit optimaliseren…

Ondanks dat het een bescheiden spel is, Deliver Us Mars heeft details die ons erg bevielen, vooral buiten.waar het het beste het gevoel geeft op een woestijnplaneet te zijn.

De bugs tasten de ervaring niet echt aan, en we hebben uit goede bron vernomen dat de studio werkt aan een post-release patch (de laatste update is van 1 februari, vlak voor de lancering), maar in hun huidige staat doen ze een beetje afbreuk aan het eindresultaat.

Hoeveel speeluren duurt Deliver Us Mars?

Zoals we verwachtten, Deliver Us Mars is verdeeld in 9 hoofdstukken plus een epiloog.. De berekening van de lengte is “relatief”, omdat sommige spelers misschien iets meer tijd nodig hebben om sommige puzzels op te lossen. Ze zijn niet bijzonder moeilijk, maar je kunt vastlopen als je de oplossing niet ziet.

Bovendien gaf het spel zelf geen uitleg over de variaties van sommige mechanieken, zoals het klimmen met ijsbijlen (althans tot de update van 1 februari).

Dit betekent dat, op een bepaald moment, probeer je uit te vinden hoe je achteruit moet springen om je met je ijsbijlen aan een muur vast te haken.wat het spel zelf op geen enkel moment uitlegt.

Zelfs met dit alles, Het voltooien van het Deliver Us Mars verhaal kan ongeveer 12-15 uur duren.afhankelijk van hoeveel je vastzit. Misschien zelfs meer, als u tijd wilt investeren in het opsporen van alle verzamelobjecten (documenten, voorwerpen die we kunnen scannen…).

specifieke trofeeën toevoegen voor specifieke acties (zoals het bereiken van een punt in minder dan X tijd), en het resultaat is een spel waarvan je de hoofdstukken meerdere keren kunt naspelen.onafhankelijk als je ze verslagen hebt, en dus 100% bereikt, wat nog eens 10-12 uur kan duren.

Deliver Us Mars moeilijkheidsgraad

Deliver Us Mars is geen moeilijk spel. Aangezien er geen actie als zodanig is, is de enige manier om te sterven een val van grote hoogte of een gebrek aan zuurstof, om twee voorbeelden te noemen.

We hebben slechts een paar situaties meegemaakt waarin we door zuurstofgebrek meer moesten rennen dan nodig was. of de bovengenoemde, waarbij het spel geen commentaar geeft op hoe de bepaalde actie wordt uitgevoerd.

De puzzels zijn niet bijzonder ingewikkeld, en door te proberen en gebruik te maken van de weinige middelen die we hebben, zoals onze vliegende robot om door ventilatiepijpen te sluipen, hebben ze allemaal een eenvoudige oplossing. Het is geen spel dat ons wil laten verzanden.

Het is hetzelfde met de platformgebieden: er zijn “riskante” sprongen, maar het is normaal voor Kathy om naar de richel te klimmen, zelfs wanneer het lijkt alsof we er niet bij kunnen.

Desondanks is Deliver Us Mars, zonder de speler voortdurend bij de hand te nemen, een spel dat wil dat je het einde bereikt, het probeert je onderweg niet van de wijs te brengen door de moeilijkheidsgraad op te voeren.

Hoeveel kost Deliver Us Mars en waar kun je het spelen?

Deliver Us Mars kost 29,99 euro voor alle versies.29,99, hoewel het op sommige platforms een pre-release korting van 10% heeft gehad, die mogelijk al is ingetrokken.

Voor de console versies verkoopt de PS Store een enkele versie die toegang geeft tot de PS4 en PS5 versies, en hetzelfde geldt voor de Xbox Store met de Xbox Series X|S en Xbox One versies. Directe links naar alle winkels vindt u hier:

Eindelijk, Op Steam is er ook een Deluxe-versie voor 35 euro die, hoewel de inhoud niet gedetailleerd wordt beschreven, volgens onze informatie de soundtrack in digitaal formaat bevat.evenals een Deliver Us Universe editie met de twee games van de saga voor 55 euro.

Hobbyconsolas’ mening van Deliver Us Mars

Deliver Us Mars maakt zijn technische tekortkomingen en verbeterpunten goed met een pakkende ontwikkeling, dankzij het verhaal en de verscheidenheid aan spelmechanismen die het integreert.

Het is geen spel dat het wiel uitvindt of dat je kaak op hol brengt, noch met de plot, noch met de uitwerking: is een bescheiden spel, met vlagen van kwaliteit, en het slaagt erin een zeer nette ruimtesfeer neer te zetten..

Deliver Us Mars bereikt zijn hoogtepunt door de landschappen van Mars te recreëren en te voorzien van een volle atmosfeer, verder versterkt door de fantastische soundtrack van Sander van Zantendie zijn stempel al drukte op Deliver Us The Moon en dat hier herhaalt, met zeer hoge kwaliteit.

Samen met de nasynchronisatie, uiteraard in het Engels, is de soundtrack overtuigend. Het is jammer dat andere aspecten, zoals de gezichten, achterblijven.en dat bepaalde kleine dingen ongepolijst aankomen. Toch is het een spel met enkele zeer mooie passages, momenten die visueel verbluffend zijn.

Als de setting je aanspreekt, weet Deliver Us Mars iconische momenten zoals het manipuleren van het dashboard en het bijdragen vanuit de cockpit aan de lancering van onze raket in de ruimte goed na te bootsen.

Het is een voorbeeld van de dingen die hij goed doet die het waard zijn om hem een kans te geven.op voorhand wetende dat dit een AA-spel is, met zijn aspecten… improviseerbaar.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *