Rockstar Games: geschiedenis, beste games, controverses en rariteiten

Rockstar Games: geschiedenis, beste games, controverses en rariteiten

De naam van Rockstar Games wordt niet vaak lichtvaardig gezegd in de video game industrie. Van de bedrijven die zich uitsluitend bezighouden met de productie van videospellen voor alle platforms, zijn er maar weinig die de populariteit genieten van Rockstar.

Natuurlijk, we kennen Rockstar allemaal van één saga: Grand Theft Auto. “De GTA“is nu een instituut voor verschillende console-generaties, maar vooral vanaf 2001 en daarna. GTA III op PlayStation 2…helemaal naar het heden, met GTA V op PS3… en PS4… en PS5.

Maar Rockstar Games is veel meer dan GTA. Het is ook meer dan Red Dead Redemptionzijn andere niet minder belangrijke pijler. Of is geweest, tenminste.

In dit verslag overlopen we de hele geschiedenis van Rockstar Games, zijn nederige oorsprong als een DMA Ontwerpen hoe de studio opgericht door de broers Sam en Dan Housermet de hulp van Take-Two Interactivewerd de kolos die ze nu zijn… maar niet zonder veel controverse eerst.

Alles over Rockstar Games:

Geschiedenis en oorsprong van Rockstar Games

Hoewel Rockstar Games werd opgericht in december 1998 in New York, met hetzelfde logo zoals we het nu allemaal kennen, en als een dochteronderneming van Take-Two Interactive (die niet veranderd is), zijn echte oorsprong gaat tien jaar terug naar 1987, en aan de overkant van de vijver in Dundee, Schotland.

Weinigen zouden zulke schattige figuurtjes als de Lemmings associëren met een saga zo volwassen als Grand Theft Auto, maar dat zijn hun roots! DMA Ontwerp was een studio opgericht in 1987 door David Jones (werkt momenteel aan de Crackdown-serie), die in zijn begindagen spellen ontwikkelde voor Amiga 1000, ZX Spectrum of Commodore 64.

Een van de bekendste projecten van DMA Design was Lichaamsoogstdat oorspronkelijk een spel zou worden dat door Nintendo zelf werd uitgegeven (ze werkten eerder aan een geannuleerd Kirby-spel voor de SNES-muis).

Ze hebben zelfs getekend om van DMA Design een studio te maken. Nintendo’s tweede partijmaar Kyoto was niet blij met het gewelddadige karakter van Body Harvest en annuleerde hun deal.

Uiteindelijk kwam Body Harvest wel uit op de Nintendo 64, maar uitgegeven door Midway Games en Gremlin Entertainment, die in 1997 DMA Design hadden overgenomen… na het succes van een auto- en actiespel, van top-down perspectiefdie ons toestond om criminelen te zijn en ons een ongewone hoeveelheid vrijheid gaf.

Dat spel heette Race ‘n’ Chase… maar na een paar aanpassingen, waarbij de hoofdrolspelers werden veranderd (van agenten in criminelen), werd het eind 1997 uitgebracht als Grand Theft Auto voor Windows (MS-DOS) en PlayStation.

Maart 1998, Take-Two Interactive kocht BMG Interactive, de uitgever van Grand Theft Auto, en nam alle rechten op de franchise over. Take-Two nam ook de twee broers over Sam en Dan Houserdie de makers waren van Grand Theft Auto, om Rockstar Games op te richten als dochteronderneming van T2.

Maar vreemd genoeg bleven de makers DMA Design binnen Gremlin, dat op zijn beurt eigendom was van het Franse bedrijf Infogramestotdat ze in september 1999 door Take-Two werden gekocht.

Tussen maart ’98 en september ’99 verloor DMA Design beide Housers, die naar het nieuwe Rockstar verhuisden, maar ook veel van de oorspronkelijke werknemers, wat leidde tot de annulering van verschillende spellen, waaronder een Nintendo 64 port van GTA.

Maar terug bij Rockstar ontwikkelde DMA Design de revolutionaire Grand Theft Auto III voor PS2, de eerste van de serie in 3D, uitgebracht in oktober 2001.

Kort daarna werd DMA Design omgevormd tot Rockstar Northstaat als de belangrijkste dochterstudio binnen Rockstar Games, de belangrijkste auteurs van de Grand Theft Auto games, en heeft zijn hoofdkantoor in Edinburgh.

Vanaf hier begint het verhaal van de Rockstar die we allemaal kennen…

Rockstar’s begin en eerste spellen

In het vorige punt hebben wij de oorsprong van Rockstar als DMA Design, de Schotse studio die in 1997 de kleine underground “hit” Grand Theft Auto lanceerde, en hoe ze via een reeks ietwat rommelige overnames uiteindelijk Rockstar’s Rockstar die we nu allemaal kennen, en die nog steeds de lieveling van Take-Two is.

Hier bespreken we de geschiedenis van Rockstar Games tot op heden, te beginnen met het echte keerpunt: Grand Theft Auto III.

GTA 3 De ontwikkeling begon in 1999, na de release van GTA 2 (dat nog isometrisch van perspectief was), maar niet bij Rockstar Games (de nieuw opgerichte uitgever in New York), maar in Edinburgh, bij wat toen nog DMA Design heette (dat na de release van GTA 3 in 2001 werd geïntegreerd in Rockstar Games als Rockstar North).

Leslie Benzies y Dan Houser leidde de ontwikkeling van een spel dat de actievrijheid van de isometrische GTA’s vertaalde naar een 3D-omgeving van een ongekende omvang, ingegeven door de kracht van de PlayStation 2.

Het resultaat was een spel dat de norm doorbrak toen het uitkwam op de 23 oktober 2001 (enkele weken uitgesteld om enkele wijzigingen aan te brengen na de aanslagen op de 11-Swaaronder het veranderen van de cover van het spel (met een grote explosie) in de “cartoon”-stijl die we nu allemaal kennen.

GTA 3 was een groot succes in verkoop en lovende kritiekenondanks controverse over het geweld (jarenlang was het spel bekend omdat “je voetgangers kon overrijden”) en de seksuele inhoud.

Controverses die leidden tot enkele rechtszaken tegen Rockstar, maar die uiteindelijk hielpen om zijn “rockster”-status te mythologiseren en zijn spellen te onderscheiden als “volwassen spellen”… wat ze natuurlijk aantrekkelijker maakte voor kinderen en tieners in die tijd.

Toch beperkte Rockstar zich niet tot het uitbuiten van de GTA-saga. Ook dat nog, want ze gingen meteen aan de slag met vervolgen als GTA Vice City, San AndreasPSP, Game Boy Advance, Nintendo DS en nu in de nieuwe generatie GTA IV y GTA V.

Maar Rockstar was ook een ontwikkelaar of uitgever van de meest uiteenlopende spellen. Zij publiceerden bijvoorbeeld de trilogie van Max Paynetussen 2001 en 2012, ontwikkeld door Remedy Entertainment (Max Payne 3 werd uitsluitend door Rockstar ontwikkeld), en die in de nabije toekomst een remake krijgt.

Een ander goed voorbeeld van een spel dat zij onder hun label publiceerden, ook al was het niet van hen, was. L.A. Noire (2011) van Team Bondi, een detective-avontuur dat zich afspeelt in Los Angeles in de jaren veertig, een liefdesbrief aan film noir die niet het gewenste succes had, maar wel een min of meer cultspel is gebleven (en met een moderne remaster).

Tijdens deze generatie creëerden ze andere eigen IP’s, zoals. Manhunt (2002) o Bully (2006), die velen naar hun terugkeer verlangen, en werkte zelfs met licenties als The Italian Job (2003) of de emblematische film The Warriorsin een 2005 beat ‘em up.

Een andere IP uit dit tijdperk is Red Dead Revolver (2004), een shooter die later uitgroeide tot Red Dead Redemption, nu Rockstar’s “andere GTA”.

Hoewel de spellen van Rockstar ergens tussen gewelddadig of zeer gewelddadig, niet al zijn spellen waren voor volwassenen. Twee blijven in het geheugen: Rockstar Games Presenteert: Tafeltennis (2006) en de saga Midnight Clubmet drie afleveringen tussen 2000 en 2009 van straatraces die er niet in slaagden Need for Speed in populariteit in te halen.

Zoals je kunt zien, is de geschiedenis van Rockstar Games bezaaid met zeer uiteenlopende spellen… maar in het laatste decennium, na de release van GTA V in september 2013 (dat records brak als het duurste spel ooit, en kort daarna, het hoogst verdienende spel ooit), heeft Rockstar zich gericht op updates voor GTA Online: het laatste nieuwe spel was Red Dead Redemption 2 (2018).

De beste spellen in de geschiedenis van Rockstar

Praten over Rockstar Games is praten over enkele van de beste games in beste spellen in de geschiedenis van videospellen. Het is niet de meest productieve uitgever geweest (hoewel meer dan velen denken), maar veel van zijn spellen zijn fundamenteel geweest in hun respectieve generaties, en hebben telkens de lat hoger gelegd van wat er met het medium kan worden gedaan op speelbaar en narratief niveau.

Om deze lijst van de beste spellen in de geschiedenis van Rockstar hebben we een Top van spellen geselecteerd die zijn uitgebracht tijdens wat Rockstar Games is, vanaf 2001… tot 2018.

Grand Theft Auto 3 (2001)

De wedstrijd die alles veranderde. GTA 3 was de eerste in 3D, die zich afspeelt in Liberty City, gevestigd in New York. De “GTA” zoals we die allemaal kennen werd hier geboren, inclusief de vele pokemonics over het geweld. Er werden meer dan 14 miljoen exemplaren van verkocht tussen PS2, PC en Xbox.

Hoewel het vervolg op GTA IV pas in 2008 kwam, bracht Rockstar Games in 2003 en 2004 twee vervolgen uit, Vice City en San Andreas, die uiteindelijk populairder waren dan GTA 3.

Manhunt (2003)

Manhunt was een zeer controversieel spel, meer nog dan GTA. Was in GTA geweld min of meer “optioneel”, in Manhunt ging het om executies, die nog goorder en gewelddadiger waren naarmate je er meer “aan werkte” in dit survival horror spel, gebaseerd op stealth en geïnspireerd op snuff films.

Manhunt volgt het verhaal van een ter dood veroordeelde die wordt gedwongen deel te nemen aan een macabere moordpartij waarbij hij verschillende criminelen moet vermoorden, terwijl alle executies tot in detail worden gefilmd, een spel dat aanvankelijk was geïnspireerd op A Clockwork Orange.

The Warriors (2005)

Gebaseerd op de 1979 cultfilmThe Warriors is ontwikkeld door Rockstar Toronto. Het is een 3D beat ‘em up, met een straatbende in Coney Island, New York.

Het kreeg zeer goede kritieken, vooral voor fans van de film, maar het was een heel ander spel dan wat Rockstar gewend was, meer lineair en kleiner.

Bully (2006)

Van alle spellen die Rockstar ooit gemaakt heeft, Bully is een van de meest controversiële: in andere spellen kun je de fantasie beleven om een crimineel te zijn die ongestraft steelt en moordt… maar hier spelen we in een middelbare school, waar we te maken hebben met een onderwerp als pesten dat veel dichter bij de gemiddelde speler van een Rockstar-spel staat dan de criminele wereld.

Eigenlijk speelden we in Bully een student die wraak nam op high school pestkoppen, maar het weerspiegelde zo’n realistische realiteit (binnen de satire en clichés van Amerikaanse films) dat het voor velen ongemakkelijk was; je kon grappen uithalen, de cheerleaders bespioneren… Een vervolg werd blijkbaar geannuleerd.

Grand Theft Auto Chinatown Wars (2009)

De Nintendo DS was grafisch geen erg krachtige console en had erg weinig spellen voor volwassenen, in tegenstelling tot de PSP, waar veel PS2-achtige spellen werden uitgebracht. Maar Rockstar zag het als een kans.

In 2009 brachten ze GTA Chinatown Wars keert voor de laatste keer terug naar een overhead perspectief, maar met prachtige 2D graphics. Het resultaat was een enorm kritisch succes voor een spel dat zelfs heel veel touchscreen-minigames had… hoewel het niet goed verkocht.

L.A. Noire (2011)

L.A. Noire, ontwikkeld door Team Bondi, een inmiddels verdwenen Australisch team (en gehuld in controverse vanwege de krampachtigheid waarmee het spel werd ontwikkeld), leek veel op GTA: een open-wereldspel met rijden en schieten… maar het was iets heel anders.

In werkelijkheid was het grootste deel van het spel het onderzoek van zaken in Los Angeles in de jaren veertig (we waren hier agenten), met bijzondere aandacht voor verhoren, waarvan gezichtsuitdrukkingen konden we teken opsporen om te weten of ze lagen of niet.

Max Payne 3 (2012)

Rockstar publiceerde de twee spellen van Max Payne door Remedy. Maar voor het verlate derde deel, dat in 2012 uitkwam, was het Rockstar zelf… en het creëerde een anthologische shooter, met mechanieken die later werden overgenomen in GTA V, maar die hier gepolijster zijn dan ooit, met name de bullet-time momenten. Max Payne 3 verdient meer aandacht dan het vandaag krijgt.

Grand Theft Auto V (2013)

GTA V is niet noodzakelijk Rockstar’s beste spel, maar het is zeker het grootste spel in Rockstar’s geschiedenis. Zelfs RDR2 kreeg niet zoveel buzz voordat het uitkwam… en het kreeg niet zoveel buzz nadat het uitkwam.

De verhaalmodus van GTA V, met drie charismatische hoofdrolspelers, was slechts het begin: wat het spel echt deed tikken was GTA Onlinedie nog steeds actief is met constante updates, momenteel met een native versie op PS5 en Xbox Series X|S… ook al kwam het in 2013 uit op PS3 en Xbox 360!

Red Dead Redemption 2 (2018)

Red Dead Redemption 2 is het nieuwste spel van Rockstar, en voor velen is het hun grootste meesterwerk en hun meest volwassen spel (inclusief, voor de verandering, een iconisch vrouwelijk personage dat serieus wordt genomen, Sadie Adler).

De misselijkmakende mate van detail, een gigantische open wereld waarin nog steeds dingen worden ontdekt, zorgen voor een gigantisch spel, ondanks Rockstar’s verwaarlozing van de online component (sommige gamers gaven het een begrafenis).

Wat is de Rockstar Games Social Club?

De Rockstar Games Social Club is een online platform dat in 2008 door Rockstar is opgericht, en is bedoeld om de online functies van hun spellen optimaal te benutten (het meest recentelijk gericht op GTA Online en Red Dead Online).

Het heeft een Muur waar je screenshots of verhalen kunt plaatsen, ledengroepen (Crews) om samen te spelen, Activiteiten (suggesties voor in-game activiteiten, zoals GTA Online races), Nieuws en vooral, blijf in contact met je vrienden op een meer gepersonaliseerde manier voor Rockstar’s online games.

U kunt de Rockstar Social Club bereiken via deze link.

Hoe download je Rockstar Games Launcher en waar dient het voor.

De volgende stap na de oprichting van een “sociale club” was een eigen Launcher, vergelijkbaar met Steam, Epic Games Store, EA Play, Ubisoft Connect, Battle.net (Activision)…

Het is een applicatie die u rechtstreeks downloadt naar uw PC desktopen geeft je snel toegang tot alle Rockstar Games games op PC, zowel digitaal als fysiek. En terwijl het een winkel heeft, kun je ook spellen toevoegen die u bij andere digitale winkels hebt gekocht zoals Steam.

Je kunt de Rockstar Games Launcher downloaden via deze link voor Windows.

Wie is de huidige president van Rockstar Games?

Rockstar Games wordt nog steeds voorgezeten door Sam Houser (links) een van de oprichters van Rockstar Games in 1998, en ook een van de producenten van de eerste Grand Theft Auto in 1997, en meer creatief betrokken bij het definitieve GTA 3.

Zijn broer Dan Houserdie Rockstar in 2020 verliet, werkt nu als onafhankelijk ontwikkelaar bij een studio genaamd Absurd Ventures in Games, en als consultant bij Revolving Games, een blockchain gaming bedrijf.

Als je meer wilt weten over de geschiedenis van deze pioniersbroeders.., Daniel Radcliffe (Harry Potter) speelde Sam Houser in een BBC-televisiefilm, The Gamechangers, over de ruzie tussen Houser en aanklager Jack Thompson (Bill Paxton) naar aanleiding van een misdaad gepleegd door een jongeman die geïnspireerd zou zijn door GTA Vice City.

Rockstar Games volgens de cijfers

De omvang van Rockstar Games en haar spellen is zo groot dat één getal soms meer zegt dan duizend woorden. Dus neem kennis van enkele van de meest ongelooflijke Rockstar feiten.

  • 25 jaar Rockstar Games wordt 25 jaar oud in december 2023
  • 23 personen werkte aan GTA 3; 1.000 werkte aan GTA V
  • GTA V bracht 1 miljard dollar op in slechts drie dagen
  • 3 delen van GTA werden uitgebracht op PS2
  • 3 generaties consoles hebben GTA V gehad.
  • Meer dan 2.000 werknemers heeft Rockstar (volgens een 2018 Take-Two rapport).
  • Meer dan 170 miljoen exemplaren zijn verkocht van GTA V, het op één na best verkochte spel in de geschiedenis.
  • 9 dochterondernemingen heeft Rockstar wereldwijd.
  • 98 op Metacritic voor GTA IV, hun hoogst gewaardeerde spel door critici.
  • 0,8 is de gebruikersbeoordeling voor GTA The Trilogy op Metacritic.

Curiosa over Rockstar en haar spellen

Als een van de populairste videogamebedrijven ter wereld, en beroemd geworden door het creëren van een videogamesaga zo iconoclastisch (in zijn tijd) als Grand Theft Auto, heeft het Rockstar’s geschiedenis is vol ongelooflijke momenten geweest.

Wij hebben een reeks nieuwsgierigheden over Rockstar Games en haar spellen die laten zien hoe revolutionair het was (en die onderstrepen dat Rockstar Games veel meer is dan GTA en Red Dead).

  1. DMA Design had Nintendo’s tweede partij kunnen worden, maar het geweld van Body Harvest (N64) beviel hen niet en de deal ging niet door.
  2. De kenmerkende cartoonachtige cover van GTA 3 werd in één dag gemaakt als een last-minute wijziging na de aanslagen van 9/11… en werd een kenmerk van de serie.
  3. Rockstar bracht in Amerika voor de eerste PlayStation de game The Italian Job uit, maar gebaseerd op de originele film uit 1969 en niet op de remake uit 2003.
  4. Volgens de kranten die je in GTA 3 ziet, is “de Elvis zombie gevonden”.
  5. Als je in 3D GTA games (behalve V) met een sniper rifle op de maan schiet wordt deze steeds groter.
  6. Manhunt (2002) werd in verband gebracht met een moord op een minderjarige die door het spel beïnvloed zou zijn (maar het bleek een fout van de politie te zijn).
  7. San Andreas zou een seks mini-game hebben die werd verwijderd… maar een gebruiker bracht een mod uit om het te activeren (Hot Coffee), waardoor het volgende werd uitgelokt nog meer controverse
  8. Het Guinness Book of Records kende GTA San Andreas het record toe voor het meest controversiële spel in de geschiedenis.
  9. Sam Houser had er spijt van dat Ray Liotta de hoofdrol speelde in Vice City omdat hij “niet wist met wie hij speelde, Ray of Tommy”, en ze stopten met het bellen van beroemdheden voor de hoofdpersonages.
  10. Eminem was in onderhandeling om in een GTA film te spelen….
  11. …maar de Housers vonden dat de GTA spellen groter zijn dan welke film dan ook en ze zijn niet van plan om verfilmingen te maken…
  12. Bully werd in PAL ondertiteld “Canis Canem Edit”, wat Latijn is voor “hond eet hond”.
  13. Bully was het eerste open-wereld spel dat het verloop van de vier seizoenen liet zien
  14. Toen Rockstar in 2006 Table Tennis aankondigde, kon niemand geloven dat Rockstar, bekend om gewelddadige spellen… een pingpongspel zou maken.
  15. Chinatown Wars, de Nintendo DS GTA, bleef niet gespaard van controverse: het heeft een minigame waarin je drugs verkoopt
  16. De drie hoofdpersonen van GTA V hebben verschillende slaapcycli: Michael slaapt maar 6 uur, Franklin slaapt 8, en Trevor’s kont slaapt 12 uur.
  17. In San Andreas zijn er veel verwijzingen naar aliens, maar in GTA V komen ze fysiek naar buiten, het is zelfs mogelijk om een UFO te zien als je het spel 100% uitspeelt.
  18. Ned Luke, Michael’s acteur in GTA V, is doof aan zijn rechteroor… daarom draait hij zich in het spel om als personages aan die kant tegen hem praten.
  19. Lindsay Lohan klaagde Rockstar aan omdat ze zeiden dat de blondine in bikini op de cover haar afbeelding was (zonder toestemming).
  20. Je hebt het misschien gehoord, maar ja, de paardentestikels in RDR2 krimpen in de kou.

Rockstar Games’ meest besproken controverses

Toen Sam en Dan Houser de naam “Rockstar” kozen, wilden ze hun uitgeverij een aura van exclusiviteit geven: ze waren niet zomaar een bedrijf van programmeurs, ze waren “Rockstar Games”.Rockstars“. En dankzij het soort spellen dat ze uitbrengen, is dat gelukt.

En zijn de grootste rocksterren in de geschiedenis geen rocksterren met controverses geweest?

Rockstar Games laveert al tussen polemiek en controverse voordat ze Rockstar heetten, toen ze de eerste Grand Theft Auto in 1997 zoals DMA Ontwerp.

Het uitgangspunt van het spel, het beheersen van criminelen en de mogelijkheid om ongestraft tegenstanders en burgers te doden en te overrijden (als je niet door de politie wordt gepakt), voedde toen al het debat over geweld in videospellen, dat in de jaren negentig voor sensationele krantenkoppen zorgde (een debat dat op gang werd gebracht door spellen als Mortal Kombat, met name aangewakkerd door de advocaat van Florida Jack Thompsondie het nam (en nog steeds neemt) met videospelletjes.

Het controversiële aspect van het spel kwam uiteindelijk het spel ten goede… omdat in werkelijkheid alles (of bijna alles) werd georkestreerd door de sluwe publicist Max Clifforddie wist wat voor reactie zo’n spel zou oproepen, en ervoor zorgde dat er verhalen in de pers kwamen die de politici woedend zouden maken, die ongewild gratis publiciteit aan het spel gaven, zoals onthuld door David Jones en Mike Dailly, makers van het oorspronkelijke spel.

Maar de spellen van Rockstar hebben genoeg gedaan om dit soort krantenkoppen te halen. Niet alleen GTA: misschien wel hun meest controversiële spel van allemaal was Manhuntuitgebracht in 2003, en met een niveau van grafisch geweld dat zelfs voor Rockstar’s eigen werknemers ongemak veroorzaakte. organiseerde bijna een “muiterij”volgens voormalig werknemer Jeff Williams, moe van de slechte pers die ze met elke nieuwe GTA verzamelden.

(embed)https://www.youtube.com/watch?v=8EzgqXDlv8g(/embed)

Politicus Joe Baca was een van de vele politici die Rockstar-spellen aan de orde hebben gesteld tijdens regeringsdebatten met als doel de verkoop ervan aan minderjarigen te beperken: “Het is een spel dat kinderen leert hoe ze iemand kunnen doden met gemene, sadistische en wrede methoden.“, zei hij. Manhunt werd ook verboden in Nieuw-Zeeland, Australië en Duitsland.

Maar misschien was zijn meest delicate zaak toen hij… (ten onrechte) in verband gebracht met een moord gepleegd door een minderjarigedie door het spel geïnspireerd zou zijn (zoiets als de “jongen met de katana” in Spanje, gerelateerd aan Final Fantasy).

(embed)https://www.youtube.com/watch?v=gjKUK0g6a1A(/embed)

Meer recentelijk, Grand Theft Auto V werd ook fel besproken voor één scène in het bijzonder, waarin we actief deelnemen aan een martelingeen missie die bedoeld is als kritiek op de martelpraktijken van de Amerikaanse regering, maar die door veel media en spelers werd bekritiseerd om zijn tactloosheid en werd vergeleken met de beroemde “No Russian”-missie in Call of Duty.

Maar de grootste “achilleshiel” die Rockstar moet aanpakken voor de komende GTA 6 zit in de vertegenwoordiging van vrouwendie al veel controverse veroorzaakte door de objectivering en seksualisering van alle vrouwelijke personages in GTA V… en ook online intimidatie van de journalisten die zich toen uitspraken.

De wereld is erg veranderd sinds 2013, een spel dat nog steeds erg leuk is, maar een spel dat zijn jaren laat zien, zowel in de gameplay als in de weergave van bepaalde thema’s, die voor GTA 6 door een delicatere filter moeten worden gehaald als ze moeten resoneren met de jongere generatie.

GTA 6 en Rockstar’s volgende mogelijke projecten.

Het laatste decennium van Rockstar is niet zo productief geweest als tijdens de PS2- en PS3-generaties, noch wat betreft intern door de verschillende studio’s ontwikkelde games, noch wat betreft games van anderen die onder het onmiskenbare label zijn uitgegeven.

Velen hebben kritiek dat Rockstar al sinds 2013 bestaat met slechts één nieuw spel (Red Dead Redemption 2 in 2018) en. leven van de huur van GTA Vhet tweede best verkochte spel in de geschiedenis, en dat al is uitgebracht op PS3/360, PS4/One en PS5/X-Series generaties (en zonder gratis update tussen de generaties, een detail dat veel fans hebben bekritiseerd).

Maar dat doet er weinig toe, want we weten allemaal dat Rockstar. werkt aan GTA 6… en zodra het is aangekondigd, zullen oude controverses er niet toe doen, want het wordt het meest gewenste spel voor miljoenen mensen.

Tot nu toe heeft Rockstar nooit openlijk de woorden gezegd.”GTA VI“maar ze hebben bij verschillende gelegenheden erkend dat ze werken aan een nieuw Grand Theft Auto spel… waarvan honderden video’s zijn uitgelekt in september 2022.

Dat lek bevestigde details zoals de setting in Vice Cityof dat het meerdere hoofdpersonen zal hebben, waaronder voor het eerst een vrouwelijk personage. Een wedstrijd die volgens de geruchten nog groter had kunnen zijn, met drie steden…

Niemand weet wanneer GTA 6 uitkomt. Veel insiders zeggen dat… zal worden aangekondigd in 2023met een mogelijke release in 2024 of 2025… maar Rockstar lijkt voorlopig tevreden met zijn constante updates van GTA Online.

Maar is er leven buiten GTA? Onlangs bracht Rockstar GTA The Trilogy uit, remasters van GTA 3, Vice City en San Andreas. Het is beschikbaar op alle platforms, en natuurlijk verkocht het goed… maar het was een grote smet op Rockstar, omdat er veel meer werd verwacht van deze remasters (die ze uitbesteedden aan Grove Street Games): ze kwamen uit vol bugs, met minder inhoud dan de originelen zoals liedjes…

Het gevolg van die struikeling is dat, naar verluidt, Rockstar heeft plannen voor verdere remasters geannuleerd. (van niemand minder dan Red Dead Redemption 1 y GTA 4tot GTA 6 uitkomt, om hun aandacht en middelen niet af te leiden.

Daarom zou het beter zijn niet te veel langer te wachten dan Rockstar Games voorlopig, ook al hebben ze IP’s als Bully of Manhunt, die voor onbepaalde tijd in de la lijken te blijven liggen.

De enige uitzondering is Max Payne 1+2 remake, die zal worden uitgebracht door Rockstarmaar ontwikkeld door Remedy, hoewel we wedden dat deze nog later dan GTA 6die, in alle logica, waarschijnlijk werd gevolgd door een Red Dead Redemption 3.maar er is nog veel om over na te denken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *