Autoseizoen kost 3,5 MILJOEN euro! “Vanaf volgend jaar racen we op Le Mans”.

Autoseizoen kost 3,5 MILJOEN euro! “Vanaf volgend jaar racen we op Le Mans”.

Sergiu Nicolae is een 24-uurs endurance racer en rijdt in een auto van 700.000 euro.

De passie voor autoracen is een van de duurste en de hoogst genoteerde Roemeense enduranceracer, Sergiu Nicolae, voelt het.

Hij rijdt in een auto van €700.000, maar de totale kosten van een seizoen kunnen oplopen tot meer dan €3,5 miljoen.

Auto seizoen kost hem €3,5 miljoen

“De auto waarmee we racen, de Porsche 911 GT3 R, kost ongeveer 700.000 euro. Maar dit is helaas de laagste kostprijs. Je koopt de auto, maar dan heb je onderdelen nodig, banden voor elke race, en die zijn veel duurder. In de loop van een seizoen geef je ongeveer vijf keer zoveel uit aan de auto,” aldus Sergiu Nicolae, enduranceracer.

Bij deze kosten komen nog de brandstofkosten, want zo’n auto verbruikt bijna 2 ton benzine in een 24-uursrace: “We rijden ongeveer 650 ronden in een race en verbruiken ongeveer 3 liter per ronde. Plus of min, het hangt af van de situatie”.

Endurance races kunnen over 12 of 24 uur worden gereden, maar een coureur mag niet meer dan twee uur gebonden achter het stuur zitten.

“In een 12- of 24-uursrace mag je maximaal twee uur gebonden achter het stuur zitten en daarna moet je minimaal een uur pauze nemen. Als je die neemt, mag je weer achter het stuur kruipen. Vorig jaar, in Barcelona, heb ik in de 24-uursrace 12 uur gecombineerd gereden”, voegde Sergiu Nicolae toe.

Hij heeft zijn doel gesteld voor 2025

Sergiu Nicolae’s grote droom is om mee te doen aan de Le Mans race: “Vanaf volgend jaar doen we mee aan Le Mans. Het is zeker de droom van elke coureur. Als je Le Mans haalt, heb je iets heel groots bereikt in je carrière als coureur. We beginnen met de European Le Mans Series omdat we ons moeten kwalificeren. Als je aan het eind van het seizoen niet bij de beste twee teams in het kampioenschap eindigt, kwalificeer je je niet.”

Een van de beste momenten als coureur is het champagnebad na de races: “Het is leuk om een champagnebad te hebben, maar het hangt ervan af waar je het viert. Als je 2e of 3e wordt, vier je het niet zo mooi. Maar over het algemeen ben je blij aan het einde van zo’n weekend.”

Door de aard van zijn sport heeft Sergiu Nicolae op veel circuits gereden. Hij heeft er een Top 3 gehaald.

“Barcelona is een circuit dat ik erg leuk vind. Ik vind het circuit van Abu Dhabi en het circuit van Koeweit ook erg leuk. Het is nog niet bekend, maar het heeft alle klasses, inclusief Formule 1. Daar heb ik de circuitrecords in de grote klasse, GT 3 en de vorige klasse, waar ik twee jaar geleden naartoe ging, GT 3 Cup. Het bevalt me erg goed,” voegde de coureur eraan toe.

Zijn rijstijl is geïnspireerd door Michael Schumacher

Voor elke autocoureur is Formule 1 de belangrijkste attractie. Sergiu Nicolae geeft toe dat Michael Schumacher zijn idool is.

“Iedereen droomt van Formule 1, maar helaas is het, in ieder geval vanuit Roemenië, erg moeilijk om daar te komen. Mijn favoriet is en blijft Michael Schumacher. Ik heb wat documentaires bekeken en wat dingen van hem gestolen. Als ik vrij ben, kijk ik elke Formule 1-race,” zei Sergiu Nicolae.

“Op straat is het veel vermoeiender dan op het circuit”

Als hij niet racet, is Sergiu Nicolae een regelmatige coureur in het verkeer van Boekarest. Als kartcoureur sinds zijn 8e, zegt hij dat hij zijn licentie de eerste keer al haalde.

“Ik voel me normaal in het verkeer, ik probeer de wet zoveel mogelijk te respecteren. Mijn rijbewijs is de afgelopen 6 jaar niet geschorst. Ik ben natuurlijk wel eens betrapt door de radar, net als iedereen, maar mijn rijbewijs is nog nooit geschorst. Ik heb mijn rijbewijs bij de eerste poging gehaald. Ik wist al hoe ik moest rijden, maar ik moest alle verkeersborden leren, de regels leren volgen,” zei hij.

Hoewel autorijden een gevaarlijke sport kan zijn, kan autorijden op straat nog veel moeilijker zijn: “Er is zoveel verkeer in Boekarest dat je alleen maar nerveus kunt worden. Je gaat drie kruispunten af, iemand snijdt je twee keer 100% af. Op straat is het veel gevaarlijker. Op straat is het veel vermoeiender omdat er zoveel auto’s zijn, je krijgt auto’s die van voren komen, op het circuit krijg je geen auto’s die van voren komen, je ogen worden niet moe omdat de koplampen komen”.

Race-ervaring helpt Sergiu ook in zijn dagelijks leven. Hij zegt dat hij weet hoe hij zijn auto moet repareren en dat hij een wiel in een minuut kan vervangen: “Ik weet niet hoe ik een motor moet repareren, maar ik weet wel hoe ik remblokken moet vervangen, een remklauw moet vervangen, de olie moet verversen. Ik heb een sportwagen en ik doe het meeste zelf. Ik vervang een wiel in hooguit een minuut.


Word lid van het GANDUL Whatsapp kanaal!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *